Τα 14.000.000 ευρώ αγγίζουν πλέον τα κονδύλια που έχει μοιράσει η κυβέρνηση σε φορείς για δράσεις προβολής μόνο τον τελευταίο μήναΠανικό φαίνεται πως έχει προκαλέσει σε κυβερνητικούς κύκλους και επικεφαλής δημόσιων φορέων το δημοσίευμα της «κυριακάτικης δημοκρατίας» για τα επικοινωνιακά προγράμματα που έχει μοιράσει τον τελευταίο μήνα η κυβέρνηση, ύψους 10.100.000 ευρώ, τη στιγμή που εκατομμύρια συμπολίτες μας γονατίζουν από την οικονομική κρίση, την οποία προκάλεσαν τα μέτρα για την πανδημία.
- Από τη Μαρία Παναγιώτου
Χαρακτηριστικό αυτού του πανικού είναι πως, μία ημέρα πριν από τη δημοσίευση του πρωτοσέλιδου θέματος, ο γενικός γραμματέας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, Γιάννης Μαστρογεωργίου έδωσε επιπλέον 3.845.430,90 ευρώ για πρόγραμμα επικοινωνιακής προβολής στην Περιφέρεια Αττικής, όμως, από την ημέρα της δημοσίευσης και μετά, σταμάτησαν να αναρτώνται στη Δι@ύγεια σχετικές εγκρίσεις, προφανώς για να «καθίσει» ο κουρνιαχτός.
Οπως και να έχει, μαζί με το τελευταίο αυτό πρόγραμμα, το ποσό που έχει διανείμει η κυβέρνηση τον τελευταίο μήνα αγγίζει πλέον τα 14.000.000 ευρώ περίπου. Και όλα αυτά μετά την «αμαρτωλή» και διεθνώς διάσημη «λίστα Πέτσα», μέσω της οποίας μοιράστηκαν με τον πλέον αδιαφανή τρόπο 20.000.000 ευρώ ακόμη και σε ανύπαρκτα μέσα ενημέρωσης. Αλλά και μετά τα 2.000.000 ευρώ που δόθηκαν ειδικά σε κανάλια για μηνύματα τα οποία αφορούσαν τον κορωνοϊό.
Αλλά και μετά το μοίρασμα ακόμη 18.500.000 ευρώ για την προβολή του προγράμματος εμβολιασμών. Αλλά και μετά τα 5.500.000 ευρώ, που είχαν αντίστοιχα μοιραστεί τον περασμένο Ιανουάριο σε δήμους, Περιφέρειες και τμήματα υπουργείων, όπως το Ιδρυμα Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης…
Και, καθότι η κυβέρνηση προκρίνει ως βασική της προτεραιότητα τις δαπάνες για επικοινωνία, πολλές περίεργες ή ακόμη και αστείες δικαιολογίες για αυτή την πρακτική πλανώνται στον αέρα.
Μίας δικαιολογίας… μύριες έπονται
Η «δημοκρατία» δημοσίευσε την περασμένη εβδομάδα τη δήλωση που έκανε ο κ.
Μαστρογεωργίου, στην οποία, μεταξύ άλλων, ανέφερε πως «το περιεχόμενο και ο σκοπός των εν λόγω επικοινωνιακών προγραμμάτων είναι αρμοδιότητα των φορέων που τα καταρτίζουν, ενώ η χρηματοδότησή τους καλύπτεται αποκλειστικά από τον δικό τους προϋπολογισμό. Πρόκειται δηλαδή για χρήματα των ίδιων των φορέων και όχι για χρήματα που μοιράζει, τάχα, η κυβέρνηση, όπως παντελώς ανυπόστατα και ψευδώς αναφέρει το δημοσίευμα».
Αντιστοίχως, δημοσιεύτηκε και η απάντηση της εφημερίδας μας, που έθιγε το γεγονός ότι ο κ. Μαστρογεωργίου, παρότι αποκαλούσε το δημοσίευμά μας «ψευδές», στην πραγματικότητα το επιβεβαίωνε, ισχυριζόμενος -και μάλιστα, χωρίς αιδώ- πως σε αυτή τη χρονική στιγμή ήταν απαραίτητο να εγκρίνει η κυβέρνηση επικοινωνιακά προγράμματα δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ σε διάφορους φορείς του Δημοσίου, με το επιχείρημα ότι τα χρήματα αυτά προέρχονται από τον προϋπολογισμό τους. Λες και ο προϋπολογισμός τους δεν προέρχεται από κρατικά ταμεία!
Το επόμενο διάστημα ακολούθησε ένα πάνθεον ισχυρισμών από εκπροσώπους φορέων του Δημοσίου για τα εκατομμύρια που δαπανώνται από τα κρατικά ταμεία μόνο για επικοινωνία, με εξαιρετικό ενδιαφέρον. Κάποιοι από αυτούς προσπάθησαν να εκμεταλλευτούν τη συνθήκη που δημιούργησε το δημοσίευμα για να κατακρίνουν τον ίδιο τον νόμο. Να κατακρίνουν, δηλαδή, το γεγονός ότι οι δαπάνες τους για επικοινωνία περνούν πλέον από κεντρική έγκριση.
Πρόκειται, προφανώς, για νοσταλγούς παλιών, πιο… βολικών για αυτούς εποχών, στη διάρκεια των οποίων μπορούσαν να ξοδεύουν όσα χρήματα ήθελαν… δήθεν για επικοινωνιακές δαπάνες, χωρίς κανέναν έλεγχο. Το πρόβλημα, όμως, προφανώς δεν είναι ο νόμος, αλλά η εργαλειοποίησή του. Το γεγονός, δηλαδή, πως μέσω αυτού η κυβέρνηση, αντί να ελέγχει, απλά μοιράζει όσο χρήμα θέλει, όπου θέλει, αναλόγως των συσχετισμών και των προσώπων που συγκροτούν κάθε φορέα.
Κάποιοι άλλοι προσπάθησαν να καλυφθούν πίσω από τη «μαγική» -εδώ και χρόνια στη χώρα μας- λέξη «ΕΣΠΑ». Μαγική, γιατί όποιος την πετά θεωρεί πως εξαφανίζεται άμεσα όποια πιθανολογούμενη…αμαρτία. «Μα, πρόκειται για λεφτά από ΕΣΠΑ!» ακούγεται συχνά, ώστε να δικαιολογηθεί κάθε ύποπτη ενέργεια. Λες και τα χρήματα αυτά δεν ανήκουν στο ελληνικό κράτος, λες και δεν πρόκειται για χρήματα του Ελληνα φορολογούμενου πολίτη και δεν πρέπει να αξιοποιηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, προς το συμφέρον του.
Η έκφραση «να μη χάσουμε τα ΕΣΠΑ» μεταφράζεται συνήθως «για αυτό να τα πάρουμε όπως θέλουμε και να τα δώσουμε όπου θέλουμε». Δεν είναι έτσι, κυρίες και κύριοι εκπρόσωποι των δημόσιων φορέων! Βεβαίως, υπάρχουν και άλλες δικαιολογίες για την τρομακτική διασπάθιση δημόσιου χρήματος, που ξεπερνούν κάθε φαντασία!
Κυνηγώντας τη διαφθορά με μπάνερ και σποτάκια
Πριν από λίγες ημέρες, η εφημερίδα μας έλαβε εξώδικο από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας (ΕΑΔ) και τον Άγγελο Μπίνη σε σχέση με το επικοινωνιακό πρόγραμμα που του εγκρίθηκε, ύψους 110.000 ευρώ, το οποίο περιλαμβανόταν στο σχετικό δημοσίευμα. Στο εξώδικό του, ο κ. Μπίνης, αφού αναφέρεται στην ανακοίνωση του κ. Μαστρογεωργίου, προφανώς για να την υποστηρίξει, στη συνέχεια επισημαίνει -και αυτός- πως τα εν λόγω προγράμματα προέρχονται από ΕΣΠΑ.
Αναφέρει, ακόμη, πως με αυτά τα προγράμματα η ΕΑΔ θα καταπολεμήσει τη διαφθορά με διαφημιστικά μπάνερ (!) σε ηλεκτρονικά μέσα, με δημιουργία ραδιοφωνικών σποτ, με παραγωγή βίντεο για προβολή στα ΜΜΕ αλλά και στα κοινωνικά δίκτυα της ΕΑΔ, με ενημερωτικά φυλλάδια, με τη διοργάνωση ημερίδων, σεμιναρίων και εκδηλώσεων, και κυρίως με ένα Λεξικό Ακεραιότητας(!!!). Δεν ξέρουμε τι ακριβώς θα περιλαμβάνει αυτό το λεξικό ακεραιότητας που θα νικήσει τη διαφθορά, ούτε αν θα περιλαμβάνει, για παράδειγμα, τη φράση «μην τσεπώνετε χρήματα από τα δημόσια ταμεία» ή λήμματα, όπως «μίζα» και «κομπίνα».
Εκείνο που ξέρουμε με βεβαιότητα είναι πως, από τους τρεις πυλώνες αρμοδιοτήτων που περιλαμβάνει ο κ. Μπίνης ως επιχειρησιακούς για την ΕΑΔ, δηλαδή τη Διενέργεια Ελέγχων και Επιθεωρήσεων, την Εκπόνηση Πολιτικών Πρόληψης και Ακεραιότητας και την Υλοποίηση Δράσεων Ευαισθητοποίησης και Ενημέρωσης, εκείνος έχει προχωρήσει μόνο τον τελευταίο, δηλαδή την Ενημέρωση. Ίσως (λέμε εμείς μια γνώμη τώρα…), εάν ο κ. Μπίνης απασχολείτο
έστω και λίγο με τη Διενέργεια Ελέγχων και Επιθεωρήσεων, να είχε περισσότερες πιθανότητες να… κατατροπώσει τη διαφθορά στη χώρα μας.
Γιατί το μόνο βέβαιο είναι πως αυτή η έλλειψη ελέγχων και επιθεωρήσεων δεν καλύπτεται με επικοινωνιακές καμπάνιες. Ούτε, βέβαια, οι επικοινωνιακές καμπάνιες μπορούν να καλύψουν τη διαφθορά στη χώρα μας. Και αυτό είναι, επίσης, ένα εξαιρετικό λήμμα για το Λεξικό Ακεραιότητας.newsbreak.gr
0 Σχόλια